1927288.jpg

Minulla on huono omatunto. Istun tällä hetkellä kotona koneella vaikka pitäisi olla töissä. Olkoonkin, että olen sairaslomalla flunssan takia... Olen menossa tänään vielä terveyskeskukseen sekä Avoimen yliopiston ensimmäiselle luennolle (pakottaudun sinne kipeänäkin). Koko ajan on sellainen olo, kuin olisi luvatta pois töistä. Tai että pitäisi olla paljon kipeämpi voidakseen jäädä kotiin. Silmäni ovat jokseenkin turvonneet ja punaiset ja nenä vuotaa, mutta kuitenkin. Olisi vaikka vatsatauti niin tuntisi jääneensä oikeutetusti sairauslomalle. Silloin harvemmin tekee mieli lähteä minnekään wc:tä kauemmaksi.

Nykyään lienee yleistä, että paikoillaan olemisesta on huono omatunto. Se, että ei tee hetkeen yhtään mitään katsotaan jotenkin laiskuudeksi ja paheksuttavaksi asiaksi. Pitää olla tehokas, aktiivinen, pirteä ja aikaansaava. Ja pysyä vielä terveenäkin. Silti minulla oli mitä mukavin sunnuntai, flunssasta ja turvonneista, vuotavista silmistä huolimatta (minkä vuoksi muistutin lähinnä zombia): kirpputorilla kiertelyä, suolla kävelyä, kahvinjuontia ja makoilua. En siis varsinaisesti tehnyt mitään erikoista. Ehkä olen sitten laiska. Moni on varmasti ollut töissä, opiskellut, käynyt jossain tapaamisissa, tai vähintään pohtinut jotain työhön tai opiskeluun liittyviä asioita. Rentoudu siinä sitten.

Ei auta kuin ajatella, että jos olisin töissä, en varmasti paranisi vielä. Päiväkodissa jos missä kaikki flunssat, vatsataudit ja silmätulehdukset vasta leviävätkin - ei ehkä otollisin paikka tervehtymiselle. No, riippuu mitä terveydenhoitaja on mieltä, mutta luulisin selviäväni huomenna töihin.