1284909463_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Meillä alkoi tällä viikolla draamakasvatuksen kurssi. Sitä opettaa yllä olevan kirjan (Tapio Toivanen: Kasvuun! Draamakasvatusta 1-8-vuotiaille) tekijä ja tuo uunituore kirja on vaihtoehtoisena tenttikirjana. Vaihtoehtoisena siksi, että sitä ei saa tällä hetkellä vielä muualta kuin WSOY:ltä, eikä tietenkään voida vaatia meitä ostamaan sitä itse. No, minä nyt kuitenkin ostin, sen jälkeen kun pari näytekappaletta kiersi luentosalissa. Vaikutti nimittäin sellaiselta kirjalta, josta voi olla paljon hyötyä tulevaisuudessa.

1284909478_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kirjassa on neljä osaa: I Taustaa, II Käytännössä, III Sovelluksia sekä IV Liite. Kuten otsikotkin jo kertovat, teoksessa on runsaasti käytännön vinkkejä ja nimenomaan varhaiskasvatukseen. Minulla on jonkin verran teatteri-ilmaisutaustaa, kuten olen ehkä maininnut, ja useat kirjassakin mainitut harjoitukset ovat melko tuttuja. Siksi juuri on mielenkiintoista lukea, millaisia tapoja kirjassa ehdotetaan tehtäväksi alle kouluikäisten kanssa (minä kun olen nähnyt ja tehnyt vain ne ala- ja yläaste sekä lukioon tehdyt versiot). Täytyy sanoa, että en malta odottaa tämän kurssin ryhmätunteja, missä tehdään itse näitä harjoituksia!

1284909449_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Vielä yksi asia. Osaako kukaan auttaa seuraavanlaisessa Blogspot-blogeja koskevassa ongelmassa: en pysty kommentoimaan niitä! Kirjoitan kommentin, kirjoitan nimeni ja URL-osoitteeni (tai vaikka yrittäisin kirjoittaa nimettömänä) ja klikkaan "lähetä kommentti" (tai esikatselu, ei mitään eroa), niin sivu ikään kuin latautuu uudestaan ja kaikki kirjoittamani tiedot, myös kommentti, vain katoavat. Viesti ei siis lähde minnekään, se vain häviää. Tämä ongelma on ollut jo pitkään enkä ole löytänyt ratkaisua. Monta kertaa olen kirjoittanut kommentin, mutta luovuttanut sen jälkeen, kun se katoaa ja mitään ei ole tehtävissä...