1314273526_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tämän kesän aikana pääasiallista kirjallisuutta on ollut kandiin liittyvät teokset (joita on tullut vähintäänkin selailtua sekä suomen-, englannin- kuin ruotsinkielisienäkin), mutta sentään jotain kaunokirjallisuutta olen ehtinyt lukea. Kesä on ollut niin vaihtelevan kiireinen, että tämäkin kuvassa näkyvä kirja on ollut kesken jo pitkän aikaa, kunnes toissapäivänä sain luettua sen loppuun. Kesällä olen lukenut kolme yksittäistä Päätaloa. Niiden lisäksi olen siis aiemmin lukenut Päätalolta sekä ensimmäisenä ilmestyneen Ihmisiä telineillä että koko Koillismaa-sarjan (5 kirjaa). Olen ajatellut lukea teokset ilmestymisjärjestyksessä, paitsi kun Iijoen joskus (ensi kesänä?) aloitan, luen sen "oikeassa järjestyksessä". Tosin huomasin juuri, että kuvassakin näkyvä Nälkämäki kuuluu periaatteessa "asiallisesti" Iijoki-sarjaan, ainakin Wikipedian mukaan, mutta olkoon... Ne tämän kesän Kalle Päätalot:

  • Ennen ruskaa (1964)
  • Viimeinen savotta (1966)
  • Nälkämäki (1967)

Pidän näistä kirjoista sen verran paljon, että olen iloinen, että niitä on vielä niin monta lukematta!

1314273539_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Nälkämäen takakannessa oleva kuva todistaa, että tämäkin teos on jossain määrin omaelämäkerrallinen. Vastaava sokeriannoksen poisvientilupa on kirjassakin sivulla 522 (vuoden 1981 painoksessa), ainoastaan alik. Päätalon nimen kohdalla lukee Matti Lieko ja Sot. virk. Saarinen on kirjassa Sot. virk. V. Luotonen. Päivämäärät ja yksiköiden numerot ovat samat.