2019634.jpg

Jokin aika sitten istuin ennen aamuseitsemää bussissa matkalla töihin, kun yhtäkkiä kuului erikoinen napsahdus. Seuraavaksi tajusin, että en nähnyt toisella silmällä juuri mitään. Silmälaseistani oli täysin varoittamatta pudonnut toinen linssi. Etsin sitä aikani, mutta miten etsit sitä mitenkään fiksun näköisesti ja mahdollisimman huomaamattomasti bussin lattialta, nähden vain toisella silmällä - et mitenkään. Kaikeksi onneksi kyseessä ei ollut mikään ruuhkabussi. Eräällä pysäkillä bussi odottaa tavallisesti noin kymmenen minuuttia ennen uudelle kierrokselle lähtemistä. Tauon aikana bussikuski käveli takaosaan vilkuillen, jäikö keneltäkään mitään.
"Multa putosi tässä matkalla silmälaseista toinen linssi, että jos joskus sattuu löytymään..." aloitin epäröivästi. Naiskuski katseli hetken jalkojeni juureen ja parempinäköisenä havaitsikin linssini lattialla, joskin hyvin naarmuisena. Harvoin bussikuskien kanssa on mahdollisuutta jutella, ja harvoin sitä keksii ylipäätään mitään sanottavaa (mikä ei liity säätilaan), mutta nyt juttelimme koko sen tauon ajan silmälasikokemuksistamme. Hänellä oli onneksi mukanaan jokin supertyökalu, minkä avulla sain ruuvattua linssin paikoilleen (ruuvi oli tallella - ihme kyllä).

Tänään kävin Specsaversillä näöntarkastuksessa, ja yllätyin, miten hyvin sekin voidaan hoitaa. Aiemmin olin käynyt eräällä Silmäasemalla (Helsingin ulkopuolella) ja tarkastus tehtiin vain katsomalla "pää sellaisessa koneessa" kuinka pieniä kirjaimia näkee, noin kärjistettynä. Tänään katselin läpi ainakin kolmesta eri laitteesta, katsoivat jotkut silmänpaineet ja mitä lie... (Kaikki normaaleja, paitsi näkö edelleen -3.0 molemmissa silmissä.) Etukäteen olin käynyt valitsemassa haluamani kehykset, mutta koska siellä on menossa "2 yhden hinnalla" -tarjous, valitsin vielä toiset kehykset. Tällä kertaa mukanani ei ollut valitsemisapua, mutta sitä tarjosi onneksi sama naishenkilö, joka tarkasti näkönikin. Helpotti kummasti, kun joku sanoi kriittisenä vieressä, että "mielestäni nuo eivät ole hyvät, koska..." tai "nuo näyttävät paremmilta, sillä...", en minä itse olisi osannut varmaan yksin päättää koko suuresta valikoimasta. Kassalla sitten olisi pitänyt maksaa, mutta liian myöhään muistin, että Electronilleni oli vielä jäänyt 100 euron nosto-/käyttöraja. Kahdet lasit, ohennetut linssit ja näöntarkastus maksoivat 400e. No, maksoin sen sata euroa, ja saan maksaa loput sitten lasit hakiessani.

Hyvää palvelua, sellaistakin näkee vielä!