(Ethän kopioi tai käytä kuvia ilman lupaa!)

Nyt on reissu takanapäin (10.-19.08.2009) ja vuorossa on jonkinsorttinen matkakertomus kuvien kera. Olimme siis matkalla minä ja poikaystäväni, vanhempieni autolla.

10.8.
Lähdimme aamulla ennen kymmentä Nurmijärveltä, jossa olimme ensin yötä. Suuntana Lapua, jossa olisimme yötä J:n sukulaisten luona. Matkalla käytiin katsomassa mm. Sastamalan kirkko (se Hovimäen kirkko!) ja Ulvilan kirkko. Olemme aiemminkin kierrelleet kirkkoja, olen ehkä siitä joskus kirjoittanutkin. Oppat osaavat usein kertoa paitsi kirkon, myös paikkakunnan historiasta. Se on vähän kuin museossa kävisi. Ulvilan kirkosta pitää mainita, että siellä oli hyvän oppaan lisäksi kahvia ja teetä tarjolla. :) Käytiin matkalla myös Porissa kävelemässä ja syötiin ruoka paikallisessa Rossossa. Sää oli koko päivän varsin kesäinen, yli kahdenkymmenen asteen.

Pohjanmaan tasaisia maisemia.

11.08. (minun nimipäiväni!)
Aiemmista suunnitelmista poiketen päätimmekin olla Lapualla seuraavankin yön. Mukava vaihtoehto, edellinen päivä kun meni paljolti vain ajaessa. Syötyämme ensin "majapaikassamme" vietimme päivän Vaasassa (menomatkalla kävimme Isonkyrön vanhassa harmaakivikirkossa). Pääkohteena oli Vaasassa sijaitseva Pohjanmaan museo. Se oli hieno, yllättävän laaja. Ja aikaahan siellä meni. Käväisimme myös Vaasan kirkossa, siellä ei ollut tosin opasta paikalla. Kahvit joimme Vaasan rautatieasemalla (jonka erikoisesta, hyväkuntoisen vanhan asemarakennuksen peittävästä lasihökötyksestä ei ole positiivista sanottavaa). Ulkopuolelta katsoimme myös Mustasaaren kirkkoa (ei ollut auki), joka on aika epäkirkkomainen rakennus, rakennettu alunperin hovioikeudelle. Takaisin Lapualle suunnatessamme kävimme myös Ylistaron kirkossa, johon ihastuin. Jotenkin kodikkaan näköinen kirkko.
Aurinkoinen sää oli jälleen lähes koko päivän.

12.08.
Lähdimme aamulla Lapualta pohjoiseen. Motellihuone varattiin edellisenä iltana Pohjan Kievarista Kempeleeltä, olimme siellä viime vuonnakin yötä. Suosittelen!
Pientä vesisadetta ajoittain, taisi olla lämpöasteitakin alle 20. Suuntasimme kohti Uusikaarlepyytä, kävimme perus kirkkoontutustumisen lisäksi kahvilla vanhaan tullimakasiinirakennukseen tehdyssä kahvilassa, joka myöskin oli tuttu viime vuodelta.

Café Tullmagasinet

Kävimme myös Kovjoen rautatieasemaa katsomassa. (Ja minulla oli kauhea vessahätä - eipä paljon jäänyt siitä paikasta mieleen.)
Seuraavana oli Kokkola. Syötiin paikallisessa lounasravintolassa ja koska ulkona satoi vettä, lähdimme tutustumaan museotarjontaan. K.H. Renlundin museon näyttelyitä oli muutamassa eri rakennuksessa ja olivat ihan kiinnostavia. (Huomannette, etten ihan hypi innostuksesta, mutta pidin niistä kuitenkin - ehkä eniten "Veikko Vionoja 100 vuotta" -näyttelystä.)
Illalla ajelimme Oulussa ja yöksi menimme sinne Pohjan Kievariin.

13.08.
Vietimme heti aamusta kaksi tuntia Oulussa sijaitsevassa Pohjois-Pohjanmaan museossa. Tämä on ehkä museoista se, josta olen pitänyt eniten (jos ei lasketa mukaan kaikkia pieniä kivoja kotiseutumuseoita ym). Pidempäänkin oltaisiin oltu, mutta auto oli kahden tunnin kiekkopaikalla... (Höh, ei ehditty kuin nopeasti kävellä läpi alakerran Koiramäki-näyttely.) Museossa oli sinänsä samoja asioita kuin muissakin Suomen historiaa käsittelevissä museoissa, mutta niihin oli saatu sopivasti Oulun ja sen seudun näkökulmaa mukaan. Menisin mielelläni uudelleen! (Ja joskus vielä menenkin.)

Melko aurinkoisen sään siivittämänä jätettiin tarkempi Ouluun tutustuminen toiseen kertaan ja jatkoimme matkaa pohjoiseen. Rovaniemelle olisi tarkoitus ehtiä illaksi. Syötiin ruoka jossain lounaspaikassa, eipä ollut kovin ihmeellinen kokemus. Keskinkertaista ruokaa ja samantasoista palvelua. Pysähdyttiin Kemissä näköalakahviossa (katsomassa näköaloja).

Pala Kemiä.

Kahville pysähdyimme Kukkolankoskelle, jossa näimme lippoajan (kts. ed. linkki). Vähänlaisesti oli vettä tässä Suomen suurimmassa valjastamattomassa koskessa.

Kukkolankoski ja lippoaja.

Matkalla tehtiin paljon havaintoja vanhoista yhä liikenteessä olevista busseista. Välillä satoi vettä. Ilta-auringossa saavuimme Aavasaksaan ja ihailimme pohjoisen maisemia. Lämpötila laski iltaan mennessä jo lähemmäs kymmentä astetta.

Maisemia.

Illalla olimme perillä Rovaniemellä Hotelli Aakenuksessa, josta varasimme huoneen kahdeksi yöksi. Jos joku on sillä suunnalla vailla majapaikkaa, niin suosittelen lämpimästi tätä hotellia! Loistava hinta-laatusuhde, erinomainen palvelu, siistit, tilavat huoneet ja runsas aamiainen.

Hotelli Aakenus.

14.08.
Tämä päivä meni Rovaniemeen tutustuessa sekä kävellen että autolla. Kävimme Arktikumissa, mikä oli yllättävän kallis. (Toisaalta, eiköhän Rovaniemellä turisteja riitä joka tapauksessa - niillä on varaa pyytää suuriakin pääsymaksuja ja myydä kalliita tuotteita.) Historiaosuus museosta oli oikein mielenkiintoinen ja laaja, mutta täytyy myöntää ettei suomalaista ehkä jaksa niin kauheasti ihmetyttää ne kaikki lumihehkutukset. Juu, täällä on tosiaan talvella lunta, ohhoh.

Jätkänkynttilän silta.

15.08.
Lähdettiin hyvän aamupalan jälkeen suuntaamaan etelään päin. Illaksi pitäisi ehtiä Lieksaan J:n toisille sukulaisille (joita en ollut aiemmin nähnyt, jännitti vähän). Matkaa siis oli. (Rovaniemi-Lieksa 487km)

Päivä meni pitkälti autossa istuessa. Käytiin Taivalkoskella Kallioniemessä, Kalle Päätalon lapsuudenkodissa. Ihana paikka! Juotiin kahvit pihan penkillä.

Kalle Päätalon (1919-2000) lapsuudenkoti Taivalkoskella.

Matkalla näkyi joitakin poroja ja sää oli puolipilvinen koko päivän. Pysähdyimme Suomussalmella kuvaamaan Hiljainen kansa -taideteosta. Jos satutte joskus sitä katsomaan, kävelkääpä sen "kansan" sekaan ja katsokaa teosta "niiden takaa". Minusta se on vaikuttavampi niin.

Osa Hiljaista kansaa.

Jatkoimme matkaa Kajaanin kautta Lieksaan. Matkalla kävimme Paltamon vanhassa "kuvakirkossa". Oli kyllä ihanaa ajatella, että seuraavana päivänä ei tarvitsisi kovin pitkää matkaa istua autossa.

16.08.
Lepopäivä. Koko päivän satoi vettä, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Käytiin Ruunaalla Haapavitjan sillalla ja Neitikoskella. (Pitkospuut ovat ihania!) Loppupäivä majailtiin Lieksassa ja hyvällä omallatunnolla ihan vaan oltiin.

17.08.
Edelleen sateista. Tehtiin päiväreissu Joensuuhun. Kirkkoon tutustumisen lisäksi kävimme Pohjois-Karjalan museossa Carelicumissa. Vietimmekin siellä sitten aikaa ihan reilusti... Ihana kun ei ollut mihinkään kiire! Museossa aika vierähti nopeasti kiinnostavien näyttelyiden parissa. Karjala-aihe kiinnostaa jo Laila Hirvisaaren kirjojenkin miljöönä, muutenkin tietysti.
Illemmalla palasimme Lieksaan ja olimme siellä vielä yön.

Lieksassa oli tällainen suloinen kissa.

18.08.
Lähdimme aamulla, ulkona oli vain 9 astetta lämmintä. Molemmat alettiin olla jo matkaväsyneitä ja tiemme kulki melko suoraan Lahteen. Pysähdyttiin aamukahville Pyhäselän Gulfille (Gulf-asemat ovat hyvä asia!). Matka jatkui jokseenkin rajaa pitkin alaspäin. Minä halusin vielä käydä Imatralla ja nähdä Imatrankosken ja Valtionhotellin (Laila Hirvisaaren uusimman sarjan miljöö).

Imatrankosken koskinäytös olisi ollut vasta illalla, harmi.

Kävimme syömässä Lappeenrannan Rossossa ja sieltä ajettiin suoraan Lahteen (jossa J siis asuu) yöksi.

19.08. lähdimme palauttamaan autoa Nurmijärvelle. Olin siellä yötä ja tänään palasin Helsinkiin. En osaa sanoin kuvailla kuinka masentavaa on kaikkien noiden maisemien, kylien ja kaupunkien jälkeen palata Helsinkiin... Ei tämä vain ole minun kaupunkini.

Mutta ihana ja loistava reissu kaikenkaikkiaan (ja tämä ei ole täydellinen matkakertomus tietenkään, kävimme myös muissa paikoissa)! Välillä väsytti ja pinna oli kireällä allekirjoittaneella, mutta ainoastaan positiivinen mieli tuosta kuitenkin jäi. Paljon jäi näkemättä ja se on vain hyvä - onpa jotain katseltavaa seuraavillekin reissuille.