1251127916_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Olin tänään pitkästä aikaa tekemässä päiväkotisijaisuutta. Tässä on tämä viikko vielä aikaa ennen mitään opiskelujuttuja, joten täytyy käyttää hyödyksi tämäkin aika. Edellinen sijaisuuteni oli kesäkuussa, joten jännitti vähän mennä pitkästä aikaa. Olin aamulla varautunut siihen, että seitsemän ja kahdeksan välillä soitetaan, että "pääsetkö tulemaan" (olin sopinut jo perjantaina että olen käytettävissä) ja herännyt jo kuuden jälkeen. Ja niin soitettiinkin - kahdeksaksi piti mennä. Onneksi nuo aamulla sijaisen tarpeessa olevat eivät oleta, että sinne pääsisi tasan kello kahdeksaksi, en minä olisi jo liikenneyhteyksienkään puolesta siinä ajassa ehtinyt. Oli siis lupa vähän myöhästyä. (Eri asia tietysti etukäteen sovituissa keikoissa, silloin pitää tietenkin olla ajoissa.)

Ehdin aamulla vain nopeasti vilkaista kartasta, että missä se päiväkoti on. Ja enhän minä sinne meinannut löytää siltikään. Eikä ollut muuten ensimmäinen kerta kun olen eksyksissä sillä alueella. Onneksi joku vastaantulija osasi neuvoa, missä kyseinen katu sijaitsee (siinä vaiheessa olin jo ihmeen lähellä - intuitiolla pääsee joskus yllättävän pitkälle) ja pääsin perille (tosin väärästä ovesta, mutta sitä en olisi voinutkaan siinä vaiheessa tietää eikä se mitään haitannut).

Minulla on hävettävän huono suuntavaisto ja karttapää. Täytyy silti myöntää, että on se kehittynyt tässä puolentoista vuoden aikana kun olen sijaisuuksia tehnyt. Kun on vain pakko löytää perille ja pakko tutkia etukäteen karttaa ja luottaa itseensä, niin kyllä se siitä. Samalla on oppinut tuntemaan Helsinkiäkin eri tavalla, osaa käyttää busseja, metroa ja ratikoita kun on ollut pakko opetella. Jos olisin ollut koko ajan töissä jossain tietyssä paikassa tässä lähellä, olisi monta aluetta jäänyt näkemättä.

Sijaisuus sujui mielestäni ihan hyvin ja jännityskin hävisi siinä oikeaa osoitetta etsiessä. Tuntui kuin ei olisi mitään taukoa päiväkodeista ollutkaan. :)

Pyysivät minua huomiseksikin samaan päiväkotiin. Sain myös viestiä eräästä koululaisten iltapäiväkerhosta, jossa tein keväällä sijaisuuksia, että mikä on tällä viikolla tilanteeni. Kyllä sitä nyt olisi töitä, miksei ollut kesällä...