1243868658_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Ihan ensimmäiseksi pahoittelen heikkolaatuista kuvaa. Siitä kuitenkin käynee ilmi kirjoitukseni aihe: vaalit ja äänestäminen. Kävin nimittäin tänään ennakkoäänestämässä, koska en vielä tiedä mitä teen ja missä olen varsinaisena vaalipäivänä. Itse asiassa olin unohtanut koko vaalit, ennen kuin eilen illalla netissä luin jonkun uutisen aiheesta. Eipä siinä auttanut kuin täytellä vaalikoneita ja katsastaa ehdokastarjontaa. Vaalikoneisiin en ihan sokeasti luota - en nimittäin ole kovinkaan varma omista vastauksistani. Hyvin harvoin olen ehdottomasti jotain asiaa vastaan tai sen puolesta, haluan pysyä avoimena molemmansuuntaisille mielipiteille ja argumenteille.

En myöskään ole kovin perillä mistään EU-asiasta, joten ehdokkaan valitseminen on tietysti vaikeaa. Mistä minä tiedän ajaako ehdokkaani oikeita asioita, jos ei minulla itsellänikään ole mitään aavistusta niistä? Minulla ei ole myöskään mitään tiettyä puoluetta, jota kannattaisin. Olen äänestänyt elämässäni kaksi kertaa aikaisemmin ja molemmilla kerroilla eri puolueita. Tänään äänestin uudemman kerran toista niistä. En tosin etsinyt ehdokasta puolueen perusteella ja ensisijaisesti kai äänestinkin ehdokasta, en puoluetta. Ehdokkaan iällä tai sukupuolella ei niinikään ollut myöskään suurempaa merkitystä (vaikka kai se alitajuisesti menee jotenkin niin, että mieluummin nuorempi nainen kuin vanha mies). Yksi ehdottoman tärkeä kriteeri oli, että ehdokas osaa kirjoittaa. Törmäsin nimittäin joihinkin vaalikonevastauksiin, joissa ei ollut esimerkiksi isoja alkukirjaimia ollenkaan! En voi sille mitään, että ehdokkaalta menee minun silmissäni kaikki uskottavuus siinä vaiheessa, jos ei äidinkieltäänkään osaa kirjoittaa. Täydellinen ei tarvitse siinä suhteessa olla, mutta kyllä nyt sentään isot alkukirjaimet ja pisteet täytyy olla paikoillaan.

No, minun äänestämäni ehdokas ainakin kotisivujensa perusteella osaa kirjoittaa, osaa ilmeisesti jopa muitakin kieliä suomen lisäksi, mikä on tietysti EU-hommissa eduksi. Jäi sellainen kuva, että hän osaisi esimerkiksi englantia jopa ihan sujuvasti, ei mitenkään mikahäkkismäisesti lausuttuna. Ehdokkaallani oli myös joitakin nimekkäitä henkilöitä taustajoukoissaan sekä aiempaa kokemusta politiikasta (vaikken nimeä ollut koskaan kuullutkaan), joten kyllä sen jotain täytyy osata. (Aiemmissa vaaleissa ei äänestämäni henkilö ole tullut valituksi...)

Oikeastaan löysin ehdokkaan melko kivuttomasti. Helpommin kuin aiempina vuosina.

(Ostin muuten tänään Sofiankadun antikvariaatista Teuvo Pakkalan novellikokoelmat Lapsia ja Pikku ihmisiä yhtenä niteenä. Siitä näkyy alareuna tuossa yllä olevassa kuvassa. Ensimmäisen olen jo lukenut ja nyt on pakko mennä aloittamaan toinenkin. Miksen ole näihin aiemmin tutustunut?)